Recenzie Doamna Harris cucerește Parisul

Doamna Harris cucerește Parisul și cititorii din lumea întreagă

Născut în 1897 la New York, Paul Gallico este unul dintre cei mai prolifici scriitori ai timpului său, creionând personaje care, iată, la mai bine de un secol distanță, continuă să ne amuze, să ne încânte, să ne transpună în diferite locuri ale lumii, să ne ofere o gamă largă de emoții și, mai ales, să ne dăruiască lecții prețioase de viață.

După ce a lucrat aproape două decenii la New York Daily News ca redactor sportiv, Paul Gallico a decis să se retragă în South Devon, într-o casă cumpărată acolo, împreună cu dog germanul său și nu mai puțin de douăzeci și trei de pisici. Adjuvant de artilerie în Primul Război Mondial și corespondent de război în cel de-al doilea, Paul Gallico a scris peste patruzeci de cărți care au făcut înconjurul lumii și care au trecut cu brio testul timpului. Cu o experiență de viață unică, autorul care ne-a adus-o pe eroina Ada Harris prin cărțile sale dă dovadă de o sensibilitate și de o candoare aparte.

Ada Harris, menajera londoneză, decide că trebuie să aibă propria ei rochie creată de faimoasa casă de modă Christian Dior. Prețul unei astfel de rochii este fabulos, dar nimic nu o mai poate întoarce din drum pe această femeie micuță, dar dârză și cu o hotărâre de nestrămutat. După ce văzuse în dulapul uneia dintre clientele pentru care făcea curățenie două dintre cele mai frumoase rochii pe care le zărise vreodată, dorința ei de a-și cumpăra propria ei rochie Dior e de neclintit. Nici prietena ei, doamna Butterfield, nu-și propune să o facă să se răzgândească, ba chiar se dovedește o prietenă loială care îi va susține visul cel puțin neobișnuit pentru o persoană care nu dispunea, nici pe departe, de mijloacele financiare necesare pentru o astfel de achiziție luxoasă.

Însă, „atunci când ți-ai dorit ceva așa de mult cum își dorise doamna Harris rochia sa de la Paris, și pentru atâta vreme, și când, în sfârșit, acea dorință feminină înnăscută e pe cale să simtă dulceața împlinirii, orice moment premergător realizării sale devine acut și de neuitat”.

Paul Gallico reușește cu multă îndemânare să scrie o carte savuroasă despre peripețiile care vin la pachet cu pasiunea care ne însoțește dorințele cele mai aprige. Un vis nu e doar un vis, e însuși motorul unei vieți cu totul altfel și cât se poate de posibile.

Dacă, odată ajunsă la Paris, simte că nu e tocmai binevenită și că nu e locul ei acolo, peste doar câteva ore va descoperi, datorită firii ei prietenoase, că reușește să își facă prieteni încă din prima zi într-o țară străină. Mai mult de atât, se va dovedi că personalitatea ei tranșantă, sinceră și bătăioasă îi va aduce doar lucruri bune și va reuși, de asemenea, să îi facă pe alți oameni cât se poate de fericiți (modelul Natașa se va căsători cu tânărul domn Fauvel după ce Ada Harris va juca rolul unui Cupidon lipsit de modestie, madame Colbert își va sprijini soțul să urce pe scara ierarhică după ce doamna Harris îi va vorbi marchizului de Chassagne de problemele acestora).

De la timiditate și teama că poate ar fi fost mai bine să nu plece la Paris, de la groaza că poate visul ei era un scurt moment de exaltare nebunească, doamna Harris trece imediat la încrederea în propriile forțe și care o salva de fiecare dată. În fond, timp de aproape trei ani de zile făcuse economii considerabile pentru a putea strânge suma exorbitantă de care avea nevoie pentru a plăti ceea ce avea să fie cea mai frumoasă rochie din lume.

Este la fel de interesant faptul că Paul Gallico alege să îi dea o lecție însemnată și destul de dureroasă doamnei Harris la final, îndulcind însă deznodământul cu morala unei povești bine scrise și neasemuit de frumoase: „N-avea să se mai simtă niciodată singură sau nedorită. Se aventurase într-o țară străină, printre străini, pe care fusese învățată să-i suspecteze și să-i disprețuiască. Și descoperise că erau buni și generoși, bărbați și femei pentru care dragostea umană și înțelegerea constituiau resortul principal al vieții. O făcuseră să simtă că o iubeau pentru ceea ce era ea”.

Mai mult de atât, dacă vă era dor să citiți o carte despre Parisul interbelic, despre luxul și bogăția celei mai romantice capitale din lume, dacă vreți să înghițiți în sec citind despre friptura de rață, tortul de ciocolată sau caviarul de care se bucură Ada Harris de-a lungul unor cine îmbelșugate și neașteptate, atunci cu atât mai mult aceasta este cea mai potrivită carte pentru o nouă lectură sau pentru un cadou oferit cuiva drag și despre care știți că iubește rochiile, moda Haute Couture sau Parisul.

Să nu credeți că peripețiile Adei Harris se opresc aici. Micuța menajeră, cu pălăriuța ei verde cu trandafiraș, nu va cuceri doar Parisul și inimile celor care îl locuiesc, ci și alte orașe prin care cititorii curioși pot călători alături de personajul pe care îl vor îndrăgi, fără nicio îndoială, numaidecât. Ada Harris ne vorbește tuturor despre ambiție, despre curajul de a crede în noi și în dorințele noastre, despre valorile și principiile pe care nu ar trebui să le abandonăm și, mai ales, despre onoare și adevăr. Firescul literaturii lui Paul Gallico face din acest roman, doar unul dintre cele din seria Doamna Harris, să se înscrie în topul celor mai apreciate cărți pe care le citim cu aceeași plăcere chiar și o sută de ani mai târziu.

Lectură plăcută!

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.